
Tinner Loh
Fotolocatie nr.
Waar: Net over de grens in Duitsland, vlakbij Haren
Wat: Bos met oude beuken
Wanneer: Vooral mooi in de herfst
Parkeren: Aan de Lohkamp, net even buiten Tinnen
Het Tinner-Loh is een stuk bos waar je hele oude beukebomen kunt vinden. Het is prachtig om die bomen te fotograferen, zo vaak zie je die namelijk niet. Het bos ligt ten oosten van de weg B70 vlakbij Haren in het Emsland. Sinds 1937 is het een beschermd natuurgebied.
Via de B70 kun je richting het dorpje Tinnen rijden. Wegwijzers helpen je op de Lohkamp te komen waar je aan de kant van de laan kunt parkeren en zo het bos in kunt duiken.
Vanaf daar kun je een pad met een slagboom ervoor in lopen. Links en rechts zie je naaldbomen waar je in de herfst even goed naar de grond moet kijken op de aanwezigheid van paddenstoelen. Aan het eind van dit pad kun je het beste rechtsaf gaan. Daar kom je de eerste eeuwenoude beuken al tegen. Ga niet buiten het pad, dat is niet toegestaan. Er loert namelijk constant het gevaar dat een tak van de boom kan vallen of erger nog dat een van die oude jongens omvalt zoals ook al gebeurd is met de alle dikste beuk hier in het bos. Bij sommige bomen zitten er hekken om. Het pad kronkelt mooi door het bos heen waar je de ene fotogenieke boom na de ander aantreft. De een is bekleed met paddenstoelen -die de bomen eigenlijk ook opvreten- de ander is bekleed met een laagje mos. Ideale omstandigheden om hier in het rond te lopen gewapend met je fotocamera is de herfst. En dan vooral wat vroeger in de morgen wanneer de eerste zonnestralen proberen door te dringen in het bos om vervolgens de vochtige lucht te bereiken. Mooie platen gegarandeerd. Een laag mist zal het ook goed doen hier. Lekker mysterieus met al die oude bomen. Schrik niet als je schoten of een mitrailleur hoort. De oorlog met de Russen is niet uitgebroken. Vlakbij dit bos is een heidegebied waar vaak door het Duitse leger geoefend wordt. Wegen naar dit gebied zijn dan ook afgesloten door een slagboom en verder brand er een rood licht. Uitleg staat ook op borden aangegeven. Ten Westen voert een smal pad je naar het nooit afgemaakte Gleesen-Papenburgkanaal, in de volksmond wel het Hitlerkanaal genoemd. Dit project is in 1942 stop gezet omdat er andere dingen te doen waren in de oorlog. Op deze plek kun je echt zien hoe de natuur dit stuk grond weer heeft terugveroverd.
Mooie plek van de week is deze keer het Tinner-Loh. Een stuk bos in het Emsland vlakbij het dorpje Tinnen. Hier vind je eeuwenoude beuken waarvan sommige al het loodje hebben gelegd. ’s Morgensvroeg is het hier prima vertoeven, beetje mist er bij en je hebt hier een top fotografie-ochtend. Meer over dit prachtige stuk bos kun je lezen op de website.